Cykelvasan – en riktig folkfest i Fädrens Spår!

Kan man verkligen cykla 94 kilometer som motionär och tycka det är kul? Kan man börja vid 57 respektive 66 års ålder? Jajamen!

Jag lyssnade på radio en dag i köket och hörde en kvinna som berättade om en häftig upplevelse hon haft under 2017. Hon hade cyklat Cykelvasan Öppet spår med sin pappa! Hon var lite över 50 och jag tror pappan var över 80 år! Min man och jag började cykla lite på sommaren för två år sedan och tyckte verkligen det var toppen. Nu fick jag en ny idé! Jag pratade med maken och vi beslutade att anmäla oss och skaffa nya cyklar – Mountainbikes! Sagt och gjort. Vi är anmälda till årets Cykelvasan Öppet Spår och vi har köpt varsin Mountainbike. Vi har nu börjat träna och cyklar runt på våra nya cyklar och njuter i fulla drag. Så kul!

94 kilometer i Fädrens Spår

Så var det då dags att cykla Cykelvasan – 94 km på cykel i Fädrens Spår.

Vi hade anmält oss på Vasaloppets hemsida  http://www.vasaloppet.se/lopp/cykellopp/cykelvasan-oppet-spar/.

Två dagar före loppet åket vi upp till Sälen för att ha god tid på plats. Vi kom upp på onsdagseftermiddagen och bodde på Gammelgården i Sälen.OBS – det är väldigt hårt bokat i Sälen under Cykelvasan så kom ihåg att boka boende i tid!! På torsdagen orienterade vi oss om hur man kommer till starten, hämtade våra nummerlappar, chip och intruktioner och tittade runt. Köpte även lite Ormsalva (liniment) i förebyggande syfte. Vi hann med en kort cykeltur också.

På fredagsmorgonen var det dags och vi startade med en rejäl frukost. Vår starttid var kl 11,10 och den hade vi fått efter vi anmält att vi trodde vi skulle cykla på cirka sex timmar. Snabbast tid var tre timmar så vi låg ju inte i täten precis :).

Vi åkte ned med egen bil till starten och det var väldigt välordnat med funktionärer och bilplatser. Inga som helst problem. Så stod vi till slut i startfållan – jag som aldrig gjort en sporttävling i hela mitt vuxna liv! Det var verkligen jättekul!

Så gick starten och vi trampade iväg. Vi hade fått rådet att ta det lugnt i början och det gjorde vi. Första etappen var 9 km och vi hade beslutat att fokusera på varje etapp och inte på målet 94 km senare. I spåret finns skyltar med hur många kilometer man har kvar hela tiden – så man vet ju det i alla fall. Behöver inte fundera så mycket så vårt fokus var varje etapp. Vid den första stationen i Smågan erbjöds energi dryck, toaletter och möjlighet att duscha av cykeln. Det behövs löpande då grus och smut annars fastnar i bromsar och växlar. Vi klarade lätt av sträckan och tog tillfället att få lite dryck och ny energi. Så iväg igen!

Så följde samma taktik hela vägen – vi fokuserade på varje delsträcka och den längsta sträckan är 16 kilometer. Vid de olika stationerna fanns vasaloppsbullar, blåbärssoppa, vatten, energidryck och saltgurka (för att fylla på salt som man tappar när man svettas). Vi träffade så glada och vänliga funktionärer som också gav glada tillrop! En riktig folkfest!

Vi hade också med oss några energi-bars på vägen men åt inte så mycket. Vatten var såklart helt nödvändigt att dricka löpande och ofta. Det var ett minst sagt kämpigt lopp, terrängen var varierad men ofta väldigt stenig vilket inte är så kul att cykla på. Vår taktik att fokusera på varje delsträcka höll hela vägen tycker vi.

Kämpigt med uppförsbackarna…

Lärdomar är att vi fick extra kämpigt med uppförsbackarna för att vi hade för dålig teknik med att ha rätt växel på plats. Det behöver vi absolut träna på, de som var mer kunniga ”flög” över backarna med full fart upp och sedan rätt växel på plats. Vidare hade vi alltför trevligt vid stationerna och tillät oss för långa stopp. Det tappade vi mycket tid på men för oss var det här en kul grej och vi fokuserade inte alls på sluttiden. Däremot skulle jag vara lite mer strikt med pauserna om jag gör om det.

Väl i mål delades medaljerna ut – en kul souvenir! Från målet i Mora åkte vi buss tillbaka till starten i Sälen. Cyklarna lastades separat. Vi hade skickat ned ombyteskläder i en väska märkt med startnummer som vi nu kunde hämta upp. Vi duschade inte på plats utan tog oss tillbaka till hotellet för sen middag och vila.

Sammanfattningen är att det var jättekul att delta i Cykelvasan Öppet Spår och att organisationen är fantastisk. Lärdomarna tar vi med oss, och hoppas kunna göra om loppet nästa år – mer förberedda och med stor entusiasm.

Följande länkar lämnas som inspiration och är inte sponsrade:

Mer inom samma ämne…

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Självklart utan kostnad eller bindningstid
Dela

Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om vår cookiepolicy här

Cookiepolicy för SilverSociety.se

Målet med vår policy är att skydda din sekretess och personliga integritet och på samma gång se till att vi har tillräckligt med information för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

1.COOKIES

När du besöker en hemsida kommer din dator automatiskt att få en cookie. Cookies är textfiler som identifierar din dator i vår server. Cookies identifierar inte den individuella användaren utan endast datorn. Många hemsidor använder cookies varje gång någon besöker hemsidan för att kunna samla information om antalet besökare. Cookies samlar information om vilka sidor som besökts av datorn och hur länge. Du som användare av datorn har möjlighet att via datorns inställningar acceptera cookies, få ett meddelande när datorn får en cookie eller att inte acceptera cookies. Väljer du att inte acceptera kakor kan det bidra till begränsad funktionalitet. Vi använder cookies ibland för att hjälpa dig att hitta relevanta länkar inom sidan. Vi sparar ingen personlig information från ditt besök.

2. ACCEPTERA ELLER VÄGRA COOKIES

Varje besökare kan själv ange om han eller hon vill acceptera att ta emot cookies eller inte. De flesta webbläsare tar emot cookies automatiskt, men det går att ändra inställningarna så att de inte accepterar dem eller ger besökaren ett val om han eller hon vill acceptera eller inte. Om cookie-funktionen stängs av kommer eventuellt vissa funktioner kunna utnyttjas till fullo.